Karimi Asad F, Arghami S. A Survey on Ergonomic Usability of a Website of Educational Management System and an Examination of the Influential Factors of a University from Students’ Viewpoint. J Health Saf Work 2023; 13 (1) :18-28
URL:
http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6800-fa.html
کریمی اسد فاطمه، ارقامی شیرازه. بررسی کاربردپذیری ارگونومیک سامانه مدیریت امور آموزشی و مؤلفههای اثرگذار بر آن در یک دانشگاه از دیدگاه دانشجویان. بهداشت و ایمنی کار. 1402; 13 (1) :18-28
URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6800-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، arghami@zums.ac.ir
چکیده: (925 مشاهده)
مقدمه: کاربردپذیری معیاری است که نشاندهنده کاربردی بودن و استفاده آسان و راحت از یک محصول است. یک محصول کاربردپذیر باعث انجام صحیح و سریع یک وظیفه در کاربر میشود و همچنین از خطا و خستگی جلوگیری میکند. این پژوهش با هدف تعیین میزان کاربردپذیری ارگونومیک وبسایت سیستم مدیریت امور آموزشی دانشگاه علومپزشکی زنجان از دیدگاه دانشجویان در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ انجام شده است.
روش کار: این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد «سنجش میزان کاربردپذیری نرمافزارهای تحت وب درزمینۀ اتوماسیون فرآیندهای پژوهشی»، کاربردپذیری یکی از وبسایتهای سیستم مدیریت امور آموزشی را موردبررسی قرار داده است. این پرسشنامه از طریق Google Form طراحی و برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ارسال شد. درمجموع ۴۰۴ نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها در سطح اطمینان 0.05 با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: دادهها از ۴۰۴ شرکتکننده نشان داد که از بین نُه عامل پرسشنامه، بیشترین مقدار میانه و دامنه بینچارکی بهترتیب برای سهولت کاربری (۱۹ و ۴)، سهولت یادگیری (۱۸ و ۴)، تواناییهای سامانه (۱۳ و ۳)، سودمندی سامانه (۱۳ و ۲)، رضایتمندی کاربر (۱۰ و ۲)، مدیریت خطاها (۱۰ و ۲)، صفحهنمایش (۱۰ و ۲)، اصطلاحات و اطلاعات سامانه (۸ و ۲) و شخصیسازی محیط کاربر (۵/۵ و ۳) به دست آمده است. بیشتر عاملهای پرسشنامه برای متغیر سن دارای تفاوت معناداری نبود و گروههای سنی مختلف به اکثر عوامل، پاسخهای مشابهی داده بودند. در پاسخهای بیانشده به عاملهای سودمندی سامانه، سهولت یادگیری و صفحهنمایش بین دو جنس تفاوت معنیداری وجود داشت. در بررسی ارتباط بین مقطع تحصیلی با عاملهای پرسشنامه مشخص گردید که بهغیراز مدیریت خطاها و صفحهنمایش که تفاوت معناداری نداشتند، برای سایر عاملها تفاوت معنادار بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که در طراحی این سامانه، به سهولت کاربری و سهولت یادگیری توجه بیشتری شده است، درصورتیکه لازم است به همه عوامل مؤثر در کاربردپذیری توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10