دوره 12، شماره 4 - ( 10-1401 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 783-767 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazli R, Mazloumi A, Salmanzadeh H, Pouri M, Ahmadvand A, Amini Sarab M. Development and Validation of Macroergonomic Factors Based on the Holden and Karsh Model: A Case Study in Automotive Industry. J Health Saf Work 2022; 12 (4) :767-783
URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6770-fa.html
فضلی رضا، مظلومی عادل، سلمانزاده حامد، پوری محمد، احمد وند عبدالصمد، امینی سراب محسن. تدوین و اعتبارسنجی فاکتورهای ماکروارگونومی مبتنی بر مدل هلدن و کارش: مطالعه موردی در یک صنعت خودروسازی. بهداشت و ایمنی کار 1401; 12 (4) :783-767

URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6770-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، amazlomi@tums.ac.ir
3- دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
4- دپارتمان سیستم‌های تولیدی، شرکت پارس‌خودرو، تهران، ایران
5- دپارتمان ایمنی، بهداشت و محیط، شرکت پارس‌خودرو، تهران، ایران
چکیده:   (181 مشاهده)
مقدمه: سیستم‌های فنی اجتماعی پیچیده همچون صنایع خودروسازی، نیازمند یک رویکرد درست ماکروارگونومی برای طراحی سیستم کار و پیاده‌سازی آن طراحی در سطح میکرو ارگونومیک هستند. هدف از این مطالعه، تدوین و اعتبارسنجی فاکتورهای ماکروارگونومیکی مؤثر در افزایش بهره‌وری و سلامت و ایمنی کارکنان در صنعت خودرو، بر اساس مدل هلدن و کارش می‌باشد.
روش کار: در مطالعه حاضر، ابتدا فاکتورهای ماکروارگونومیک با استفاده از مستندات و همچنین از طریق مصاحبه با خبرگان تعیین شده و بر طبق مدل هلدن وکارش در چهار گروه طبقه‌بندی شدند. سپس توسط پنل خبرگان و با استفاده از تکنیک دلفی، روایی محتوایی فاکتورها محاسبه شد و درنهایت از متوسط شاخص روایی محتوایی برای پذیرش اعتبار سنجی و از ضریب کاپای اصلاح‌شده برای ارزیابی کمی توافق قضاوت متخصصان استفاده گردید.
یافته ها: از بین 28 مؤلفه اصلی که در چهار زیرگروه فاکتورهای ماکروارگونومیک مرتبط با پرسنل، واحد/بخش، سازمان و محیط بودند و اعتبار سنجی شدند، درنهایت 19 فاکتور اصلی به‌عنوان فاکتورهای ماکروارگونومیک مؤثر در افزایش بهره‌وری و سلامت و ایمنی کارکنان، در قالب این چهار زیرگروه انتخاب شدند. همچنین متوسط شاخص روایی محتوایی و ضریب کاپای اصلاح‌شده به ترتیب 0/901 و 0/90 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد فاکتورهای ماکروارگونومیک را می‌توان به‌عنوان فاکتورهای اختصاصی و بومی‌سازی شده در صنعت خودرو جهت افزایش بهره‌وری و ارتقاء سلامت و ایمنی کارکنان ارائه داد. این عوامل می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای ارزیابی ارگونومیک در صنعت خودرو و حتی صنایع و سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف دیگر به کار گرفته شود.
متن کامل [PDF 1087 kb]   (196 دریافت)    

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1401/10/5 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بهداشت و ایمنی کار می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2023 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb