Shafiei P, Jabbari M, Mirza Ebrahim Tehrani M. Investigation of Root Cause of Work-related Accidents in a Vehicle Manufacturing Company Using Tripod-Beta Method. J Health Saf Work 2021; 11 (2) :309-326
URL:
http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6505-fa.html
شفیعی پگاه، جباری موسی، میرزا ابراهیم طهرانی مهناز. بررسی علل ریشهای حوادث ناشی از کار در یک شرکت خودروسازی با استفاده از روش Tripod-Beta. بهداشت و ایمنی کار. 1400; 11 (2) :309-326
URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6505-fa.html
1- گروه مدیریت سلامت، ایمنی و محیطزیست، دانشگاه تهران شمال، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات ارتقای سلامت محیط کار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت محیطزیست، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه تهران شمال، تهران، ایران
چکیده: (2349 مشاهده)
مقدمه: حوادث شغلی یکی از چالشهای مهم موجود در صنایع هستند. هدف از این مطالعه تعیین علل ریشهای حوادث شغلی رخداده در یک شرکت خودروسازی و بررسی نقش آنها در وقوع حوادث است.
روش کار: با استفاده از روش Tripod-Beta حوادث شغلی منجر به استراحتی که سبب از دست رفتن حداقل یک روز کاری در بین سالهای 1390 تا 1396 شدند، موردبررسی قرار گرفتند و علل تأثیرگذار بر وقوع آنها از سطحی تا ریشهای تعیین گردیدند. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS-22 صورت پذیرفت.
یافته ها: حدود80% حوادث شغلی رخداده در سطح شرکت خودروسازی، در نتیجه 6 عامل ریشهای، شامل نقص در سیستم سازماندهی(20%)، شرایط تقویتکنندهخطا(17%)، نقص در سیستم مدیریت تعمیراتونگهداری(12%)، نقص در سیستم ارتباطات(10%)، اهداف ناسازگار(10%) و نقص در سیستم طراحی(9%)، به وقوع پیوستهاند. عدم وجود اختیار لازم برای متوقف کردن عملیات به میزان 28% بیشترین نقش را در بروز نقص سیستم سازماندهی ایفا نمودهاست.
نتیجه گیری: با اصلاح سه عامل ریشهای سازماندهی، شرایط تقویتکننده خطا و مدیریت تعمیراتونگهداری، میتوان بیش از 50 درصد حوادث شغلی را کنترل نمود، جهت کاهش این میزان حوادث، استخدام صحیح نفرات، تعریف دقیق پاسخگویی، تعریف دقیق شرح وظایف، سرپرستی و نظارت مناسب و ثبت شبه حوادث پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/3/22 | پذیرش: 1400/3/22 | انتشار: 1400/3/22