دوره 9، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 28-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarvand M, Heydari P, Varmazyar S. The effect of training intervention on student’s awareness toward warning signs of Global Harmonized System (GHS). J Health Saf Work 2019; 9 (1) :21-28
URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6035-fa.html
جعفروند مجتبی، حیدری پیام، ورمزیار سکینه. تاثیر مداخله ی آموزشی بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به علایم هشداردهنده سیستم هماهنگ جهانی(GHS) . بهداشت و ایمنی کار. 1398; 9 (1) :21-28

URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-6035-fa.html


1- دانشکده بهداشت، کمتیه تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، svarmazyar@qums.ac.ir
چکیده:   (4785 مشاهده)
مقدمه: سیستم هماهنگ جهانی(GHS)، سیستمی برای برچسب گذاری مواد شیمیایی می باشد. لذا هدف مطالعه ی حاضر تاثیر مداخله ی آموزشی سریع بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به سیستم هماهنگ جهانی می باشد.
روش کار: این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی بوده و در میان 317 نفر از دانشجو یان دانش کده های بهداشت و پیراپزشکی دانش گاه علوم پزشکی قزوین که واحدهای عملی آزمایش گاهی دارند، در سال 1395 انجام شد. نمونه -گیری در جامعه مورد نظر به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های ویژگی های دموگرافیک و برچسب گذاری سیستم جهانی استفاده شد. آموزش مداخله ای برای آشنایی با علایم مربوط به برچسب ایمنی مواد شیمیایی، نوع خطر مواد شیمیایی به صورت سریع و از طریق پاورپوینت به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های تی تست، آنالیز واریانس و تی زوجی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 18 انجام گرفت.   
یافته ها: دانشجویان علوم آزمایش گا هی با میانگین 31/48 % قبل از آموزش و  دانشجویان بهداشت حرفه ای با میانگین  44/94 % پاسخ های درست بعد از آموزش، بیش ترین میزان آگاهی را نسبت به سیستم هماهنگ برچسپ گذاری جهانی(GHS)  به خود اختصاص دادند. یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش دارای اثر معناداری بر روی آگاهی نسبت به سیستم برچسب گذاری جهانی (GHS) می باشد.
نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد که میزان آگاهی اولیه ی دانشجویان نسبت به سیستم هماهنگ جهانی پایین می باشد، لذا جهت پیش گیری از حوادث ناگوار در محیط های آزمایش گاهی، اجرای یک آموزش کوتاه مدت می تواند نقش به سزایی در بالا بردن آگاهی دانشجویان از خطرات مواد شیمیایی و کاهش رفتارهای ناایمن در هنگام کارهای آزمایش گاهی داشته باشد.
متن کامل [PDF 660 kb]   (1195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/12/18 | پذیرش: 1397/12/18 | انتشار: 1397/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بهداشت و ایمنی کار می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb