مقدمه: هرسال شاهد میزان بالایی از حوادث و رخدادهای قابل پیشگیری برای بیماران بستری در مراکز درمانی هستیم که برای جلوگیری از این حوادث نیاز به شناخت کافی از مولفههای آن میباشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفههای فرهنگ ایمنی بیمار با میزان رخداد این خطاها و چگونگی کاهش آنها انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه مقطعی در سال 1394 بر روی 380 نفر از کارکنان مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه در سطح شهر کرمانشاه وبا استفاده از پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار، نسخه بیمارستانی انجام گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و روشهای آماری، تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز درمانی مورد مطالعه در سطح نامطلوبی بود. از بین مولفههای فرهنگ ایمنی، مسایل مربوط به کارکنان با 23 درصد و گزارش دهی با 26 درصد کمترین میانگین نمره مثبت و مولفههای کار تیمی درون واحدها با 59 درصد و یادگیری سازمانی با 57 درصد بیشترین میانگین نمره مثبت را به خود اختصاص دادند. 58 درصد شرکت کنندگان نیز هیچ خطایی گزارش نکردند.
نتیجه گیری: یافتههای مطالعه حاضر بر ایجاد جو سازمانی پذیرنده، لزوم مشارکت کارکنان در سطوح مختلف تصمیم گیری و ایجاد فرهنگ گفت و گو و گزارش دهی خطاها به منظور بازشناسی علل ایجاد کننده آنها در جهت افزایش ارتقاء فرهنگ ایمنی بیماران تاکید دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |