مقدمه: میزان بار کاری و متعاقب آن میزان شکستهای شناختی از عوامل تاثیر گذار بر رفتار، عملکرد و کارایی و بهروری پرستاران در محیط کار می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط شکستهای شناختی و میزان درک و ارزیابی از بار کاری پرستاران انجام گرفته است.
روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی و مقطعی در سال 1393 روی 150 نفر از پرستاران زن و مرد شاغل در بخشهای مختلف بیمارستانهای امام خمینی و ولیعصر شهر تهران انجام گرفت. جهت اندازه گیری بار کار ذهنی و میزان شکستهای شناختی بهترتیب از پرسشنامه بار کار ذهنی (NASA-TLX) و پرسشنامه شکستهای شناختی (CFQ) استفاده گردید. درنهایت با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 و انجام آزمون های همبستگی پیرسن و تی-تست و آنالیز واریانس یک طرفه، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن نتایج پژوهش نشان داد که در سطح خطای 5 درصد بین بار کار ذهنی و حافظه اسمی پرستاران ارتباط معنا درای وجود داشت (0.00 = P-value). همچنین ارتباط بین بار کار فیزیکی با حافظه، توجه و شکست شناختی کلی (CFQtotal) ارتباط نیز معنا دار بود
(0.05 > P-value). بعد ناکامی بارکاری نیز ارتباط معنا داری با حافظه، توجه، اعمال حرکتی، مقدار شکست شناختی کلی (CFQtotal) داشت (0.05 > P-value).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بار کار ذهنی درک شده در پرستاران بالا میباشد و بین ابعاد شکست های شناختی و بار کار ذهنی تعامل برقرار است. بهگونه ای که افزایش ابعاد بار کاری موجب افزایش شکستهای شناختی در انجام وظیفه میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |