مقدمه: ارتعاش تمام بدن یکی از عواملی است که حین مسافرت ممکن است بر آسایش مسافرین و یا خدمه سیستمهای حمل و نقل ریلی تاثیرات منفی بگذارد. در این مطالعه تاثیرات احتمالی ارتعاش تمام بدن بر روی آسایش مسافرین مترو تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
روش کار: طرح ریزی، اندازهگیری و انجام محاسبات قبل از ارزیابی عمدتاً بر طبق توصیهها و روشهای ISO 2631- 1,4 انجام گرفت. همچنین در انجام اندازهگیری و انجام محاسبات به ترتیب از دستگاه SVAN 958 و نرم افزار Excel استفاده گردید.
یافته ها: میانگین مقادیر اندازهگیری شده شتاب rms در محلهای سطح نشیمنگاه صندلی، پشتی صندلی و پاها به ترتیب در محورهای غالب برابر با 57/0 ، 44/0 و 64/0 m/s 2 و مقدار کل شتاب rms اندازهگیری شده در هر سه محل ورود ارتعاش به بدن مسافر برابر با 02/1و با انحراف معیار 11/0 m/s 2 بود. میانگین مقدار ارتعاش کل مواجهه در حداقل و حداکثر زمان مواجهه مورد نظر به ترتیب برابر با 44/6 و 63/9 m/s 1.75 محاسبه شد.
بحث و نتیجه گیری: مقادیر محورهای غالب محاسبه شده عمدتاً در سطح نسبتاً ناخوشایند در طبقه بندی آسایشی ISO 2631-1 قرار داشتند، اما مقدار کلی مواجهه محاسبه شده بر اساس wrms در سطح ناخوشایند قرار داشت.مقادیر VDV اندازهگیری شده عمدتاً در محور z غالب بودند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |