دوره 6، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 94-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azrah K, Mirzaei R, Sharifi A, Solaimanian A. The study of whole-body vibration effects on the passenger’s comfort commuting in Tehran metro system. J Health Saf Work 2016; 6 (1) :81-94
URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-5379-fa.html
ازره کیکاوس، میرزایی رمضان، شریفی علیرضا، سلیمانیان اردلان. بررسی تاثیر ارتعاش تمام بدن بر آسایش و راحتی مسافرین مترو . بهداشت و ایمنی کار. 1395; 6 (1) :81-94

URL: http://jhsw.tums.ac.ir/article-1-5379-fa.html


1- مربی گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
2- دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای ، دانشکده بهداشت و مرکز ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
3- کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای ، بازرس اداره بازرسی کار استان تهران
4- مربی گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، Solimana@modares.ac.ir
چکیده:   (8325 مشاهده)

مقدمه: ارتعاش تمام بدن یکی از عواملی است که حین مسافرت ممکن است بر آسایش مسافرین و یا خدمه سیستم‌های حمل و نقل ریلی تاثیرات منفی بگذارد. در این مطالعه تاثیرات احتمالی ارتعاش تمام بدن بر روی آسایش مسافرین مترو تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
 

روش کار: طرح ریزی، اندازه‌گیری و انجام محاسبات قبل از ارزیابی عمدتاً بر طبق توصیه‌ها و روش‌های ISO 2631- 1,4 انجام گرفت. هم‌چنین در انجام اندازه‌گیری و انجام محاسبات به ترتیب از دستگاه SVAN 958 و نرم افزار Excel استفاده گردید.
 

یافته ها: میانگین مقادیر اندازه‌گیری شده شتاب rms در محل‌های سطح نشیمن‌گاه صندلی، پشتی صندلی و پاها به ترتیب در محور‌های غالب برابر با 57/0 ، 44/0 و 64/0 m/s 2  و مقدار کل شتاب rms اندازه‌گیری شده در هر سه محل ورود ارتعاش به بدن مسافر برابر با 02/1و با انحراف معیار 11/0 m/s 2  بود. میانگین مقدار ارتعاش کل مواجهه در حداقل و حداکثر زمان مواجهه مورد نظر به ترتیب برابر با 44/6 و 63/9   m/s 1.75 محاسبه شد.
 

بحث و نتیجه گیری: مقادیر محورهای غالب محاسبه شده عمدتاً در سطح نسبتاً ناخوشایند در  طبقه بندی آسایشی ISO 2631-1 قرار داشتند، اما مقدار کلی مواجهه محاسبه شده بر اساس wrms در سطح ناخوشایند قرار داشت.مقادیر VDV اندازه‌گیری شده  عمدتاً در محور z  غالب بودند.

متن کامل [PDF 1147 kb]   (6423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/1/14 | پذیرش: 1395/1/14 | انتشار: 1395/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بهداشت و ایمنی کار می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb