مقدمه: سیستم مراقبت بهداشتی از بزرگترین بخشها در بیشتر کشورها بوده و سیستمی اجتماعی-تخصصی است که مردم نقش غالبی را در آن ایفا میکنند. امروزه مراکز درمانی با سه مشکل اصلی روبهرو هستند: 1)هزینههای درمانی، 2)کیفیت و تقاضاهای بیمار و 3) پیچیدگی سیستم مراقبت بهداشتی. این مشکلات ضرورت نیاز به کاربرد رویکردها و مدلهای ارگونومی را در مراکز درمانی نشان میدهند. هدف از این مطالعه بررسی مدلهای ارگونومی کاربردی در مراکز درمانی بود.
روش کار: این پژوهش به روش مروری انجام شده است. جستجوی مقالات از سالهای 2005 تا 2014 در سایتهایScienceDirect, ProQuest, PubMed و با کلمات اصلی Ergonomics, Healthcare, Human factors, model صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع 85 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. با ارزیابی عنوانها، 30 مقاله مرتبط و با بررسی چکیدهها 15 مقاله و در نهایت پنج مقاله که فول تکست آنها در دسترس بود انتخاب شدند. این مقالات به مدلهای کاربردی ارگونومی در مراقبت بهداشتی اشاره دارد: 1) مدل SEIPS ، 2) DIAL-F، 3) مدل بیمار- کارکنان- تجهیزات پزشکی، 4) مدل وظیفه-پزشکی و 5) مدل وظیفه- فرآیند- وظیفه.
نتیجه گیری: بیشتر مطالعات انجام شده بر کاربرد رویکردهای ارگونومی در مراکز درمانی تأکید میورزند. با استفاده از مدلهای شاخص ارگونومی میتوان مشکلات مراکز درمانی را به حداقل رساند. این رویکردهای ارگونومی به ایجاد فرآیندهای درمانی مردم-محور، طراحی کاربر-محور، محیطهای کاری درمانی، کاربرد مؤثرتر منابع و افزایش انگیزش کارکنان مراقبت بهداشتی کمک میکنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |