مقدمه: مطالعات نشان دادهاند که کارکنان بانکها سطح بالایی از استرس را تجربه نموده، استرس به عنوان عامل اصلی کاهش رضایت و تعهد شغلی کارکنان و در نهایت عملکرد کلی سازمان میباشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط عوامل استرسزای روانی- اجتماعی، ساختار سازمانی و رضایت شغلی انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در یکی از بانکهای شهر همدان انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای روانی-اجتماعی نوردیک، ساختار سازمانی و رضایت شغلی استفاده شد. برای تعیین ارتباط بین دو متغیر از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. همچنین برای بررسی ارتباط بین متغیرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده گردید.
یافتهها: استرس شغلی(57٪) و وضعیت رضایت شغلی(39٪) در جامعه مورد مطالعه در سطح متوسطی قرار داشت و ساختار اکثر شعب تا حدی خشک بود(69٪). از طرفی بین استرس شغلی و ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت) همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت. نتایج نشان دادند که بین ساختار سازمانی و رضایت شغلی نیز همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد (05/0=p).
نتیجهگیری: با توجه به نقش ساختار سازمانی و عوامل استرسزای روانی- اجتماعی کار در رضایت شغلی، میتوان اظهار داشت که تغییر ساختار به سمت ساختارهای ارگانیک و توجه بیشتر به عوامل استرسزای روانی-اجتماعی در محیط کار میتواند در بازدهی و بهرهوری سازمان نقش مؤثری ایفا نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |