مقدمه: دانشآموزان زمان نسبتا زیادی را در مدرسه می گذرانند. آنها عادات نشستن خود را در این دوره می آموزند. نشستن بر روی نیمکت نامناسب و وضعیت نامناسب بدن میتواند منجر به ناهنجاریهای ستون فقرات، کمر درد، گردن درد، خستگی و ناراحتی گردد. از این رو این مطالعه با هدف بررسی تناسب ابعاد میز و نیمکتهای موجود در مدارس ابتدایی دخترانه شهر همدان با ابعاد آنتروپومتری این دانشآموزان انجام گرفت.
.
روش کار: در این مطالعه 624 دانشآموز دختر ابتدایی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند و تعدادی از ابعاد آنتروپومتری از قبیل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع زانو، ارتفاع رکبی، طول باسن – رکبی و پهنای باسن در آنها مورد سنجش واقع شده. بدین منظور، از صندلی مخصوص اندازه گیری ابعاد آنتروپومتری (با قابلیت تنظیم ارتفاع، عمق نشیمنگاه و تکیه گاه آرنج) و کولیس با فک متحرک استفاده شد. اندازه گیریها در وضعیت تماس کامل رانها با سطح نشیمنگاه، قائمه بودن زاویه بین ران و ساق پا، تماس کامل پاها با جاپایی متحرک، صاف بودن تنه و تماس تکیه گاه با کمر و باسن، صورت گرفت. سپس، تناسب ابعاد میز و نیمکتهای موجود با میز و نیمکتهای مناسب (بر اساس ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان) بررسی شد.
.
یافته ها: نتایج نشان داد که ارتفاع نشیمنگاه، عمق و عرض آن، ارتفاع تکیه گاه، ارتفاع میز و ارتفاع زیر میز به ترتیب برای 1/10%، 3/17%، 6/5%، 5/53%، 9/1% و 1/31% از دانشآموزان در محدوده قابل قبول قرار دارد.
.
نتیجه گیری: علی رغم تفاوتهای موجود در ابعاد بدنی دانشآموزان پایههای مختلف مقطع ابتدایی، نظم مشخصی در استفاده از میز و نیمکت با ابعاد متفاوت موجود نبود .بهطور کلی ابعاد میز و نیمکتهای موجود با ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان تناسب ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |